automatisera och generalisera

God eftermiddag på er. Sitter och myser med en kopp kaffe och Eclipse, tredje boken i Twilight-serien.



Snart dags för samtal med terapeuten. Vi håller på att gå igenom boken Vad innebär funktionshindret - Att leva med autism/AS kapitel för kapitel och idag är vi på avsnittet som handlar om automatiserig, att göra saker automatiskt utan att behöva tänka, och generalisering. Två saker som jag har svårt för, särskilt generalisering. Får se vad vi kommer fram till. Tycker om mina samtal nu, när jag slipper vidriga exponeringsövningar och inte har så mycket jobbigt att ta upp egentligen. Haha, kanske ett tecken på att det börjar bli dags att avsluta terapin? Har ju bara några veckor kvar nu... Det bästa med att jag fick min diagnos är att efter det så slapp jag alla hemska exponeringsövningar i behandlingen - just eftersom jag har svårt att generalisera så blir sådana övningar ganska meningslösa! Det gör mig absolut ingenting ;)


Kommentarer
Postat av: camilla

absolut, hoppas heller inte att hon hamnar där. För hon har varit den enda kändis som varit nöjd med sig själv även ett par stolekar större =)

2010-02-17 @ 14:24:14
URL: http://dedicated.blogg.se/
Postat av: Cornelia

du fick göra ganska mkt exponeringsövningar va?! riktigt hemskt allt sånt där, så det är ju skönt att du slipper det nu. kram

2010-02-17 @ 15:51:20
URL: http://tussitussilago.blogg.se/
Postat av: ems

Exponeringsövningar, det är när man jobbar för att få bort ångest va? Andas i fyrkant och sådant där?

Jag har heller aldrig gillat det, särskilt inte det här med mindfullness. Min terapeut säger fortfarande till mig ibland när hon inte vet vad hon ska göra, att jag ska lägga mina tankar på ett löv och låta det flyga iväg.

Men jag fattar helt enkelt inte hur det ska gå till.

2010-02-17 @ 19:10:18
URL: http://stupidanxiety.blogg.se/
Postat av: ems

SV: Ja du får gärna prova dem om du vill! :)

Du kan få dem för 50 kr eftersom frakten är inkluderat i priset och isåfall slipper vi ju fraktkostnaden!

2010-02-17 @ 19:16:07
URL: http://stupidanxiety.blogg.se/
Postat av: ems

SV: Ja visst är det, jag har aldrig tänkt så långt. Och ingen annan heller. Jag kanske själv borde börja läsa mer om min diagnos. Det du har skrivit i din blogg hade jag inte ens tänkt på innan men känner igen mig väldigt mycket i många saker.

Kanske är det så att jag anses ha en mycket mild form av autism och svåra ångestsyndrom att de har fokuserat mer på att jobba med ångesten.

Men i själva verket kan det kanske vara min autism som gör att jag får ångest...



Ush då, det låter... dåligt tycker jag :S Av personalen alltså.

Det är ju inget man gör till vardags, pratar med främmande människor bara så. Det finns säkert bättre sätt.

2010-02-17 @ 19:25:17
URL: http://stupidanxiety.blogg.se/
Postat av: Indiana

Jag har aldrig för höga förväntningar. Men spännande är det :)

Självklart kan jag passa Isis medans du rider. Det är bara kul ju :) Jag vet inte exakt vilken tid jag tänkte åka upp till K-stad ännu men det är svårt att planera just nu. Jag har alltid lite svårt att planera sånt :) Men jag ska kolla upp lite hur mina tider ser ut i alla fall..

2010-02-17 @ 19:49:49
URL: http://chickwithguns.blogspot.com
Postat av: L

Gud vilken söt hund ;)

Jag har också läst den boken, den var riktigt bra.

Har du läst boken "Jag avskyr ordet normal"?

Den baseras på olika människor med asperger och deras berättelser.

Mycket igenkänning i den ;)

kramar

2010-02-18 @ 11:40:16
URL: http://aspielife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0