Frozen in time.

Händelselös dag idag... långpromenad med Isis, handlat på ICA, spelat City of Eternals. 
Känns lite konstigt att vara helt ledig, varken skola eller ridning, inga tider att passa alls. Då blir det lätt lite fel, jag tappar all tidsuppfattning och går helt in i mig själv och min egen värld. Där trivs jag ju i och för sig ganska bra, men det är tur att jullovet är ganska kort! Även om det kan vara skönt så tycker jag inte om när jag isolerar mig och tappar kontakt med omvärlden, för det blir en sådan stor ansträngning att få tillbaka den sen. Glömmer helt bort hur man "gör" när man umgås. Pga diagnosen är det inget som kommer naturligt precis, alla dessa färdigheter man måste lära sig och träna på.. *suck* Så skönt att de flesta jag umgås med också har någon form av autism då! När jag leker med Katten kan vi ibland ha långa och intensiva diskussioner medans vi båda sitter och tittar åt varsit håll eller så sitter vi bara och pillar med vårt eget och glömmer nästan bort att den andra är där. Blir så facsinerad (och avundsjuk) när jag studerar "vanliga" sociala människor, som bara kan småprata med sådana som de inte känner så bra överallt och när som helst! Försöker höra exakt vad det är de säger, snappa upp fraser att lära mig, knäcka mysteriet "småprat", utan att lyckas.    

Blev i alla fall sugen på att lära Isis ett nytt trick idag, att städa undan sina leksaker och lägga tillbaka dem i sin leksaks-korg :)
Jag har börjat med att dela upp det i två delmoment, att stoppa huvudet i korgen och att plocka upp en leksak från golvet och hålla den i munnen. Detta lärde hon sig mycket snabbt och nästa steg blir att kedja ihop dessa två moment så att hon plockar upp leksaken och släpper den i korgen! Kanske Katten kan hjälpa mig att filma imorgon så ni får se klickerträning in action?


Kommentarer
Postat av: Katten

Jag vet hur det är med att tappa alla tider. Känns som att jag gör det hela tiden nu. Men idag ska vi i alla fall in till stan på förmiddagen. Skönt att ha något att komma upp till, eller hur?

Klart att jag kan filma dig och Isis! Min Canon (systemkameran) har filmfunktion! :-) Men jag vet inte om vi hinner idag, för jag ska träffa Emily klockan fem.



Så dålig är du inte på att småprata! Även om du har tränat in det så är du ändå bra! Tänk bara på allt småprat Isis för med sig! Där har du ju verkligen fått träna. Men visst blir man avundsjuk! Tänk att bara veta precis vad man ska säga till vem som helst! Det jag tycker är svårast det är när man vill att någon ska gå. Vad ska man säga? Jag brukar helt enkelt säga (till t.ex. boendestödjarna) "Nu är det inget mer jag behöver hjälp med". Då brukar de förstå att de ska gå. Men detta säger jag VARJE gång de är här. Och eftersom jag bara har några få i mitt "team" så borde de ju börja undra...

2009-12-21 @ 08:38:58
URL: http://trolsk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0