Min stjärna <3

Är nu tillbaka hemma i Kristianstad, lite trött av allt det här åkandet fram och tillbaka...

Kvällens kurs gick riktigt bra! Temat denna gången var lek- och avståndsbelöningar. Jag och Isis fick köra lite bitlekar med kampskinnet. Hon släpper väldigt bra när jag blir passiv och slutar dra emot, men slarvar med släppandet på kommando (eller kanske jag som slarvat lite med inlärningen där :P ) så det ska vi lära in till nästa gång. Har dessutom bestämt mig för att hon får ta kampskinnet först på kommando ("ta den!"). Har inte riktigt bestämt mig för hur jag har velat ha det tidigare, och ibland låtit henne bita direkt, ibland vänta - men nu är det konsekvens som gäller på alla punkter!

Körde sedan avståndsbelöning med favvobollen, och det var här Isis verkligen imponerade :) Bestämde mig för att träna "stå" och ställande under baklängesmarch. Började med att repetera några vanliga ställanden, vilket gick bra - känns som att hon äntligen börjar förstå vilket av kommandona "sitt, ligg och stå" som hör ihop med vilket beteende :) Kunde sen kasta iväg bollen precis bredvid de andra hundarna, utan att hon tappade fokus på mig, hon stannade på kommando under baklängesmarschen och stod kvar även när jag fortsatte backa. Klick + varsågod så stack hon iväg som ett spjut och hämtade bollen utan att bry sig om de andra hundarna, för att komma direkt tillbaka och lämna den till mig i utbyte mot lite köttbulle :D Fick höra av instruktören att hon var jätteduktig och att jag gjort ett bra jobb med henne, det värmde.

Sen skulle hon ge mig lite tips om hur vi ska träna ingångar, men då tyckte Isis att hon hade koncentrerat sig länge nog redan, och ville bara springa runt och nosa efter kaniner. Då var det skönt att få dela sina tankar lite och känna att man inte är ensam om att bli frustrerad. Tyckte att jag fick många bra tips idag, så tummen upp för denna kursen!


Kommentarer
Postat av: L

Det är så kul med att lära sin hund nya saker!

Synd att man inte kan göra det med katter..;)

Vilken tur att din hund kan ignorera de andra hundarna!

Min hund ville bara hälsa på alla människorna och struntade i allt annat ;)

Kramar

2010-05-16 @ 12:12:07
URL: http://aspielife.blogg.se/
Postat av: ems

Tack så jättemycket! :)Jag gillar din blogg också, fast det vet du kanske redan!

Du får uppdatera lite mer! :D

2010-05-23 @ 12:50:09
URL: http://shatteredbutliving.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0